545 milliárd forint: ennyi volt 2017-ben a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma. Tíz év alatt több mint tízszeresére nőtt a hazai internetes kiskereskedelem. 

2017-ben jelentős növekedést könyvelhetett el az online kiskereskedelmi piac, mintegy 27%-kal nőtt az interneten keresztüli értékesítés forgalma a megelőző évhez képest – adta ki az eNET Internetkutató Kft. A hagyományos kereskedelemből is egyre nagyobb szeletet hasít ki: 2017-ben már a teljes kiskereskedelem 6,2%-a online vásárlással történt. Ez azt jelenti, hogy három év alatt több mint másfélszeresére nőtt a kiskereskedelmen belüli aránya.

Ha online vásárlásról van szó, elsősorban a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó termékek a nyerők. Az ötödik legnagyobb online forgalmat elérő kategória ezúttal a lakberendezés lett, ezzel hátrébb szorítva a korábban TOP 5-ben szereplő háztartási gépeket és fehérárut.

A futárok szállítanak többnyire

A futárszolgálat mellett, a készpénzes utánvétes fizetési módot biztosítják a webáruházak a vásárlóiknak a legnagyobb arányban. A megrendelések összértékének 73 százalékát a futárszolgálatok és a webáruházak saját futárai kézbesítették 2017-ben.

A csomagok kifizetése pedig többségében utánvéttel történt: a megrendelések összértékének 47 százalékát készpénzben, 10 százalékát pedig bankkártyával fizették a futároknak.

Már most készüljünk az év végére

A vásárlük egyre tudatosabbak, a karácsonyi ajándékokat nem feltétlenül az utolsó pillanatban vásárolják már. Az eNET januárban készült kutatásai szerint, évvégére forgalmi csökkenés várható. Míg 2016-ban a megrendelések értékének 31 százalékát adta a november-decemberi forgalom –  a Black Friday és a karácsony – tavaly az év vége a teljes évi forgalom 27 százalékát tette csupán csak ki.

Az eNET előrejelzése alapján a következő években is az eddig megszokott gyorsnak tekinthető növekedési trendek fogják jellemezni itthon az e-kiskereskedelmet, és öt év múlva a hazai internetes kiskereskedelem akár két-két és félszeresére nőhet, meghaladva ezzel az 1000 milliárdos belföldi forgalmat.

Forrás: eNET Internetkutató Kft.